fredag 22. januar 2010

Nam...Tebriks.. (oppskrift)

Jeg skal ha besøk av svigermor og noen andre i dag og tenkte jeg skulle servere kyllinggryte og en god salat. Da passer det kjempegodt med hjemmelagede tebriks, det er bare SÅ godt! Å siden det er SÅ godt, så må jeg jo bare dele oppskriften med dere :-)


6 dl melk

50g gjær

2 egg

2ts salt

1kg hvetemel


Varm melken til 37 grader, rør ut gjæren.

Hell det i bakebollen, rør inn eggene, salt og melet. Du må ikke elte denne deigen lenge for da blir den seig.

Dekk bollen til og hev i 45 min

Velv deigen på bakebordet og kna den litt sammen.

Kjevle den ut til et rektangel ( ca 80x20 cm. )

Smør smøret på 2/3 av lengden. Begynn med den usmurte delen og brett deigen i tre langsetter. Skjær lengden i 5 cm stykker og ha på bakeplaten. Hev i 30 min under kjøkkenhandkle

Pensle tebriksene med egg og ha på valmuefrø.

Stekes ved 225 gr i 12-14 min

Avkjøles på rist uten tildekking!



Herlig også med ost eller syltetøy!

Velbekommen!

Nb! Husk på Bloomingville-konkurransen vi har gående, meld dere på!


Klem Johanna

3 kommentarer:

  1. Mmmm...de så gode ut! Kanskje jeg skal prøve oppskrifta di en dag ;)

    God helg!
    Klem

    SvarSlett
  2. Heisann! :)
    De så utrolig deilige ut og oppskrifta er notert i oppskriftsboka mi! ;)

    GOD HELG!

    SvarSlett
  3. mm det så utrolig godt ut, håper det er ok at jeg låner oppskriften- linker selvfølgelig til dere ♡

    Det ligger også en award til dere inne hos meg. klem ♡

    SvarSlett